Uzina electrică din Târgu Jiu la începutul secolului trecut. Clădirea Unzinei Electrice se afla în
imediata apropiere a Grădinii Publice, în partea de nord, în locul în care astăzi se găsește Hotetul Brâncuși.
În anul 1905, prin Decret Regal, s-a luat decizia construcției unei Uzine Electrice la Târgu Jiu și astfel
orașul nostru a fost unul dintre puținele orașe electrificate din țară la acea dată. Clădirea a fost realizată
de Toma Costescu, un antreprenor local, străbunicul doamnei Manuela Donciu, iar Uzina în sine, adică partea
tehnică, a fost construită și pusă în funcțiune de o firma austriacă din Viena. Contractul prevedea și
realizarea unei rețele de iluminat public formată din 64 de lămpi cu arc voltaic și 93 de lămpi cu
incandescență. Becul cu filament de wolfram, așa cum îl cunoaștem astăzi, avea să fie descoperit câțiva ani mai
târziu, în 1910. Becurile, lămpile cu incandescență utilizate în acea perioadă aveau o fiabilitate scăzută și
din această cauză erau folosite și lămpile cu arc voltaic, care erau mai pretențioase, mai greoaie, dar aveau o
lumină mult mai puternică. Ele funcționau pe principiul formării unui arc electric între doi electrozi de carbon
în interiorul unui glob de sticlă. Deoarece funcționau cu o tensiune mai mică decât cea a rețelei, era necesar
să fie legate câte 8 în serie ceea ce crea neajunsul de a nu putea fi aprinse sau stinse decât simultan, iar în
cazul în care una din ele nu funcționa, atrăgea după sine nefuncționalitatea celorlalte 7. Având în vedere
aceste inconveniențe, lămpile cu arc voltaic nu erau folosite în gospodării ci doar pentru iluminatul stradal.
Uzina Electrică și-a început activitatea în martie 1907. În timpul zilei, între orele 10 și 14, alimentarea cu
energie electrică era întreruptă pentru mentenață și reparații. Despre combustibilul folosit, în amintirile
sale, doctorul Nicolae Hasnaș menționează că atunci când s-a pus problema realizării acestei uzine, mai mulți
proprietari de păduri au reușit să-și impună punctul de vedere, acela de a utiliza lemnul drept combustibil în
defavoarea soluției de a folosi căderea apelor Jiului pentru producerea curentului electric. Când pădurile s-au
terminat, s-a trecut la folosirea derivatelor din petrol. La începutul anilor `50, Uzina Electrică și-a încetat
activitatea și orașul a fost racordat la termocentrala de la Paroșeni. După dezafectare, în clădirea fostei
Uzine Electrice a a funcționat I.G.O ( Întreprinderea de Gospodărire Orășenească ). Tot aici și-a deschis sediul
și autobaza de transport în 1959 când noile autobuzele au au efectuat primele curse regulate de transport în
comun din oraș. Trecut-au anii… ( Ţîrlea Ion - Târgu Jiu Odinioară )